Cognitieve gedragstherapie in Roosendaal

Cognitieve gedragstherapie Roosendaal

 

Steeds meer mensen krijgen tegenwoordig op een bepaald moment in hun leven te kampen met psychische problematiek. Door de hectiek van alledag en de vele verantwoordelijkheden die op onze schouders rusten, kampen steeds meer mensen met angstklachten, stemmingsstoornissen en andere psychische of psychosociale problemen. Deze problemen moeten net zo serieus worden genomen als fysieke problemen want ze kunnen enorm veel effect hebben op ons dagelijks functioneren. Gelukkig is er een goede behandeling voor veel van deze problemen. Een veelgebruikte behandelvorm bij veel verschillende psychische problemen is cognitieve gedragstherapie in Roosendaal. Deze therapievorm is een combinatie van cognitieve therapie en gedragstherapie. Tijdens de sessies met een cognitief gedragstherapeut worden gedragingen en gedachten van de cliënt onder de loep genomen. Welke acties en gedachten liggen ten grondslag aan het probleem of houden een probleem in stand? Door deze benadering kunnen veel problemen effectief worden aangepakt.

 

De effectiviteit van cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie wordt tegenwoordig veel toegepast. De therapie is effectief gebleken in de behandeling van angsten, depressie, eetstoornissen, verslavingen en diverse andere psychische problemen. De effecten zijn daarnaast ook merkbaar op de langere termijn en dat maakt deze therapie zo interessant. Door mensen bewust te maken van hun gedachten en actie en de invloed hiervan op hun dagelijks functioneren, leren ze wat ten grondslag ligt aan hun problemen. De cliënten leren zichzelf, met ondersteuning van de therapeut, helpende denkpatronen aan. Het is een praktische en concrete aanpak waar mensen hun leven lang profijt van hebben. De therapie bestaat uit sessies met een therapeut waar de problemen worden besproken, maar de cliënten gaan daarnaast ook zelf aan de slag met huiswerkopdrachten. Zo wordt de therapie echt een onderdeel van het dagelijks leven. Cognitieve gedragstherapie is in principe een vrij kortdurende therapievorm. Afhankelijk van de problematiek kunnen cliënten vijf tot vijfentwintig sessies verwachten gedurende de behandeling.

 

Vind een therapeut

Ben je op zoek naar een therapeut voor jouw klachten? Laat je dan doorverwijzen naar een cognitieve gedragstherapeut bij jou in de buurt door een zorgverlener of ga zelf op zoek naar een therapeut. Ontdek welke therapeuten zijn gespecialiseerd in cognitieve gedragstherapie en neem een kijkje op hun website. Ontdek wat hun werkwijze is, plan een kennismakingsgesprek in en volg jouw gevoel. Een effectieve behandeling stoelt op een goede vertrouwensband en een klik voelen met de therapeut is hierbij essentieel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *